
 
Embassy of the Bolivarian Republic of Venezuela to the United States 

1099 30th Street, N.W., Washington D.C.  20007 http://www.venezuela-us.org Tel: (202) 342-2214 Fax: (202) 342-6820 1

Fact Sheet: 
Inter-American Court of Human Rights Ruling 

on Freedom of Expression in Venezuela
On March 3rd, the Inter-American Court of 
Human Rights issued a ruling declaring that 
the government of Venezuela did not 
violate the freedom of expression or 
the right to equal protection before the 
law of journalists from two television 
stations, Radio Caracas de Televisión (RCTV) 
and Globovisión.1  Furthermore, the Court 
deemed that the property rights of 
Globovisión were not violated. 2   
 

Employees from these media outlets sued the 
government and demanded reparations of 
close to $1 million dollars for alleged 
incidents of intimidation.  The case was taken 
up by the Inter-American Court of Human 
Rights (hereinafter “the Court”), an 
autonomous judicial organ of the 
Organization of American States established 
to apply and interpret the American 
Convention on Human Rights.  In a 6-1 
decision, the Court rejected most of the 
plaintiff’s arguments. 
 

Ruling on Freedom of 
Expression 

The American Convention on Human Rights 
(hereinafter “Convention”) binds signatory 
countries to respect certain rights and 
freedoms, including freedom of and 
expression.  Article 13.3 states:  

The right of expression may not be 
restricted by indirect methods or means, 
such as the abuse of government or 
private controls over newsprint, radio 

                                                 
1 James Suggett, “Inter-American Human Rights Court 
Says Venezuela Did Not Violate TV Station’s Free 
Speech,” Venezuelaanalysis.com, March 5, 2009. 
http://www.venezuelanalysis.com/news/4268#commen
t-form   
2 Inter-American Court of Human Rights, “Caso 
Perozo y Otros Vs. Venezuela,” Sentenced on January 
28, 2009. 
http://www.corteidh.or.cr/casos.cfm?idCaso=309  

broadcasting frequencies, or equipment 
used in the dissemination of information, 
or by any other means tending to impede 
the communication and circulation of 
ideas and opinions.3 

In its defense, the government noted that 
illegal restrictions of freedom of expression 
“occurred frequently in Venezuela before 
1999; however, [since then] these illegal 
practices have been banned by the State.”4   
 
The Court ruled that Venezuela did not 
violate “the right to find, receive and 
disseminate information” as stated in Article 
13.3.5  As such, the rights of RCTV and 
Globovisión journalists to freedom of 
expression were not infringed.  
 

Ruling on Equal Protection 
before the Law 

The Court also cleared Venezuela on a charge 
relating to equality before the law, ruling that 
the State did not violate the rights of 
Globovisión and RCTV in this matter.   The 
Justices “considered that the existence of 
impediments to access to official sources of 
information was not demonstrated, nor was 
there discriminatory behavior by government 
officials towards the alleged victims.”6  
 

This means the government of Venezuela was 
in compliance with Article 24 of the 
Convention, which states: “All persons are 

                                                 
3 American Convention on Human Rights, Article 13, 
Clause 3. 
http://www.oas.org/juridico/English/treaties/b-32.html 
(Accessed March 9, 2009) 
4 Caso Perozo y Otros Vs. Venezuela, 102.  
5 Inter-American Court of Human Rights, “Caso Ríos y 
Otros Vs. Venezuela,” Sentenced on January 28, 2009, 
p105. http://www.corteidh.or.cr/casos.cfm?idCaso=308  
(Caso Perozo y Otros Vs. Venezuela, 119.) 
6 Caso Perozo y Otros Vs. Venezuela, 109. (Caso Ríos 
y Otros Vs. Venezuela, 90.) 

http://www.venezuelanalysis.com/news/4268#comment-form
http://www.venezuelanalysis.com/news/4268#comment-form
http://www.corteidh.or.cr/casos.cfm?idCaso=309
http://www.oas.org/juridico/English/treaties/b-32.html
http://www.corteidh.or.cr/casos.cfm?idCaso=308


 
Embassy of the Bolivarian Republic of Venezuela to the United States 

1099 30th Street, N.W., Washington D.C.  20007 http://www.venezuela-us.org Tel: (202) 342-2214 Fax: (202) 342-6820 2

                                                

equal before the law. Consequently, they are 
entitled, without discrimination, to equal 
protection of the law.”7 

Ruling on Property Rights 
In the Globovisión case, the plaintiffs alleged 
that the state violated their property rights by 
failing to prevent damage to equipment and 
an office building.  The Court, however, 
deemed “it has not been demonstrated that 
the State violated the right to private property 
of the alleged victims, in the terms stipulated 
in Article 21 of the Convention.”8   The first 
two clauses of this Article establish the 
following:  

1. Everyone has the right to the use and 
enjoyment of his property. The law may 
subordinate such use and enjoyment to 
the interest of society. 
2. No one shall be deprived of his property 
except upon payment of just 
compensation, for reasons of public utility 
or social interest, and in the cases and 
according to the forms established by 
law.9 

Furthermore, the Court noted that although 
some equipment was damaged “it was 
established that [government] security agents 
protected the alleged victims in risky 
situations, in which the clear priority was the 
life and integrity of people and not 
transmission equipment.”10   
 

The RCTV case did not involve any claims on 
property rights. 
 

Ruling on Reparations 
Although Venezuela was cleared of the most 
serious charges, the Court ruled that the State 
failed to meets its obligation in ensuring that 
the plaintiffs’ rights to freedom of expression 
and freedom from bodily harm were 
guaranteed.   In reaching the decision, the 
Justices cited precedent, noting that in 
previous rulings “the Court has signaled that 
the State can be found internationally 

 

                                                

7 American Convention on Human Rights, Article 24. 
8 Caso Perozo y Otros Vs. Venezuela, 112. 
9 American Convention on Human Rights, Article 21. 
10 Caso Perozo y Otros Vs. Venezuela, 112. 

responsible for violations caused by third 
parties that in principle cannot be attributed 
to [the State].”11   That is to say, the 
government was not found responsible for 
directly violating the rights of the plaintiffs, 
but it was ruled responsible for failing to 
prevent third parties from impeding the 
rights of the plaintiffs. 
 

As a result, the Court ordered the government 
to pay $10,000 for the plaintiff’s court costs, 
far short of the original amount Globovisión 
and RCTV employees were looking for.  It 
must further be emphasized that these 
reparations are not for any physical or 
psychological harm, nor for any property 
damage, but rather to meet procedural fees.   
 

Beyond the payment of court costs, the Court 
also said the government of Venezuela should 
print sections of the ruling in the Federal 
Gazette as well as in a nationally circulated 
newspaper.12 Furthermore, the government 
was asked to adopt measures to ensure that 
there are no obstacles to the exercise of 
freedom of expression, and to conduct 
investigations into rights violations claims 
more efficiently.13 
 

Conclusion 
The culmination of this court case should put 
to rest false claims about supposed 
intimidation of the press and lack of press 
freedoms in Venezuela.  The Inter-American 
Court of Human Rights has clearly and 
definitively established that the government 
of President Hugo Chávez has not violated the 
rights to freedom of expression, equality 
before the law and private property of 
Globovisión or RCTV.  
    March 10, 2009 

 
11 Caso Perozo y Otros Vs. Venezuela, 34. (Caso Ríos 
y Otros Vs. Venezuela, 32.) 
12 Caso Perozo y Otros Vs. Venezuela, 119. (Caso Ríos 
y Otros Vs. Venezuela, 105.) 
13 Caso Perozo y Otros Vs. Venezuela, 116. (Caso Ríos 
y Otros Vs. Venezuela, 103.) 



 
Embassy of the Bolivarian Republic of Venezuela to the United States 

1099 30th Street, N.W., Washington D.C.  20007 http://www.venezuela-us.org Tel: (202) 342-2214 Fax: (202) 342-6820 3

For more news and information about 
Venezuela, please visit our website: 
http://www.venezuela-us.org/ 
prensa@venezuela-us.org 
 

http://www.venezuela-us.org/
mailto:prensa@venezuela-us.org

