
FACT SHEET: FREEDOM OF EXPRESSION VS. CORPORATE INTERESTS

Embassy of the Bolivarian Republic of Venezuela - 1099 30th Street, NW - Washington, D.C. 20007 - (202) 342-2214 - venezuela-us.org

July 2011

Embassy of the Bolivarian Republic of Venezuela to the U.S. 

The Administrative Case Against Globovision TV

 On Friday, June 17 Venezuela’s Ministry of Interior 
and Justice and the National Guard intervened in El 
Rodeo prison with the goal of restoring order and 
reforming the troubled penitentiary where inmates 
had engaged in violent confrontations in the previous 
days that resulted in the loss of lives. The intervention 
took place with the support of the Public Ministry 
and guaranteed the rights of all inmates. By Sunday, 
June 19 El Rodeo I section was under the control 
of government authorities, which successfully started 
to seize the weapons that were inside the peniten-
tiary while managing  to avoid more victims besides 
the two soldiers and inmate already killed during the 
beginning of the operation.1 In El Rodeo II section, 
on July 14, negotiations between authorities and re-
bellious inmates finally brought about a peaceful end 
to the conflict, according to Carlos Nieto, director of 
the human rights organization Window to Freedom.2

On June 19, international media outlets like the 
BBC reported that 2,500 inmates in El Rodeo I 
were transferred to other prisons around Venezu-
ela, a temporary measure to protect their rights and 
allow needed renovations to be done to El Rodeo 
prison complex. At no point were there credible re-
ports of violations of inmates’ rights, much less any 
alleged massacres, though media reports did find 
understandable consternation amongst family mem-
bers of the inmates regarding the intervention. 3  

 

On June 30, Pedro Maldonado, the Director-Gener-
al of Venezuela’s Telecommunications Commission 
(known as CONATEL), informed in a press confer-
ence that an administrative investigation had been 
opened against the company Sociedad Mercantil 
Corpomedios, the owner of the private TV channel 
Globovision. The investigation began due to alleged 
violations of article 7, 27 and 29 of the Law of So-
cial Responsibility in Radio, Television and Electronic 
Media (Resorte Law). Those articles establish limits 
on the broadcasting or publishing of information that 
promote or excuse criminal acts, disorderly conduct 
and the undermining of existing laws or judicial orders.

Globovision Coverage

Maldonado explained that the case was based 
on Globovision coverage from June 16-19 on the 
government’s intervention in El Rodeo prison. 
He noted that the coverage included the broadcasting of 
images and statements out of context that served to sup-
port an editorial line that sought to “incite or promote hate 
and intolerance for political reasons; to incite, promote 
and/or excuse criminal acts; and to foment public unrest.”  

The newspaper Correo del Orinoco interviewed Venezuelan 
journalist Esther Quiaro, a member of the organization Nec-
essary Journalism, in relation to CONATEL’s investigation of 
Globovision. She explained some of the grave implications of 
Globovision’s coverage: “I interviewed a pastor that was in 
El Rodeo and he said that the inmates were nervous because 
of reports of an alleged ‘massacre’ of a group of inmates by 
soldiers. One of the pastor’s roles (who was called to help 
the process of mediation) was to counter the storyline of 
the massacre so as to further the process of negotiation. 
Far from helping, Globovision provoked concerns amongst 
family members that complicated negotiations between 
authorities and inmates. It should be noted that the mas-
sacre that the television station reported never occurred.”4

In the document justifying the investigation,CONATEL re-
ferred to newscasts and opinion shows in which images were 
broadcast out-of-context and without clarifying information, 
giving the impression of generalized chaos and abuses by the 
government. Additionally, the report cites the broadcasting of 
comments of alleged family members suggesting that a massa-
cre and other such abuses had occurred, none of which actually 
took place during the government’s intervention at the prison.5 

Quiaro added that “inflaming the opinions of family mem-
bers -- who were legitimately concerned with what was hap-
pening to the inmates -- put in doubt the actions of gov-
ernment authorities, which has acted in accordance with 
human rights norms. There was an attempt to make the 
government do what the inmate ringleaders wanted, which 
is inconceivable. We cannot forget that those that led the 
kidnapping of more than 1,000 inmates are individuals ac-
cused of serious crimes and they keep violating the law.”6 

   

http://venezuela-us.org/es/wp-content/uploads/2011/07/casoglobovision-junio2011.pdf


Embassy of the Bolivarian Republic of Venezuela to the U.S. 

Embassy of the Bolivarian Republic of Venezuela - 1099 30th Street, NW - Washington, D.C. 20007 - (202) 342-2214 - venezuela-us.org

FACT SHEET: FREEDOM OF EXPRESSION VS. CORPORATE INTERESTS

The Administrative Case Against Globovision TV

Maldonado reminded the press that the Director-
ate of Social Responsibility that oversees the appli-
cation of the Resorte Law is made of organizations 
that represent media users, indigenous communi-
ties, the Ministry of Culture, the Ministry of Edu-
cation, the Ministry of Communication, as well as 
churches, journalism schools, and other sectors. 
With regards to possible sanctions that could come 
along with violations of the aforementioned articles 
of the Resorte Law, Maldonado explained that Article 
29 of the law establishes that fine for possible viola-
tions could reach up to 10 percent of gross earnings 
or the suspension of transmission for up to 72 hours.   

The current investigation against Globovision oc-
curs at the same time that a global debate is un-
derway on how to confront abuses by privately 
held multinational media companies and how to 
ensure that citizens can truly exercise their rights 
to express themselves and be fairly informed. 
This debate has become even more heated 
with the scandals related to the British tabloid 
The News of the World, which has pushed 
Prime Minister David Cameron to call for an 
investigation into the newspaper’s actions.

The investigations will look into not only the alleged 
illegal acts committed by News of the World, but will 
also more broadly investigate the culture and ethic of 
the British press. According to The New York Times, 
Cameron announced plans for two public inquiries, 
one to be led by a judge that will investigate the phone 
hacking and what the prime minister called the “abys-
mal failure” of the police to effectively investigate it 
over the past five years, and another into the “cul-
ture, practices and ethics” of British newspapers.7  
The prime minister added the argument 
that The News of the World scandal was the prod-
uct of a wider malaise in the relations between 
Britain’s newspapers, police and politicians, which 
he said had ill-served the public for years by cre-
ating a “cozy” compact in which all of those in-
volved collaborated to serve their personal inter-
ests while tolerating a pattern of press abuses.8 

Possible Sanctions

An International Debate

News of the World is owned by the News Corporation, a 
massive international enterprise owned by Rupert Murdoch. 
“This latest scandal has generated such an outpour-
ing of disgust because it reflects the sheer scale of power 
that the Murdoch presses have over us, not just our me-
dia but our democratic process,” said the director of the 
British grassroots online advocacy group 38 Degrees.9  

Once more it becomes clear that the people and the state 
must have at their disposal mechanisms to exercise a role 
of regulation and accountability within media companies, 
which, far from being disinterested third par-
ties, often respond to the economic and politi-
cal interests of their owners.  In Venezuela, media 
conglomerates have gone to the extreme of openly as-
suming political roles and using their power to de-
stabilize the country’s democratic government and 
constitution, as they did during the infamous April 
2002 coup, the world’s first recorded media coup.10  

In search of the means to confront these abuses, Ven-
ezuela has opted to establish a legal framework that al-
lows for minimal regulation of the media by the state, al-
ways guaranteeing the participation of diverse sectors 
of society through institutions like the Directorate of So-
cial Responsibility and allowing the media organ that is 
the subject of an investigation the right to defend itself. 

Finally, it should be noted that Article 13 of the In-
ter-American Convention on Human Rights both pro-
hibits censorship and subjects the freedom of ex-
pression to regulations as defined by the law. 
Additionally, “Any propaganda for war and any advocacy of 
national, racial, or religious hatred that constitute incite-
ments to lawless violence or to any other similar action 
against any person or group of persons on any grounds in-
cluding those of race, color, religion, language, or national 
origin shall be considered as offenses punishable by law.”11    

Confronting Corporate Interests

July 2011



FACT SHEET: FREEDOM OF EXPRESSION VS. CORPORATE INTERESTS

Embassy of the Bolivarian Republic of Venezuela - 1099 30th Street, NW - Washington, D.C. 20007 - (202) 342-2214 - venezuela-us.org

July 2011

Embassy of the Bolivarian Republic of Venezuela to the U.S. 

The Administrative Case Against Globovision TV

1. “Venezuela Insists  on Dialogue with Prisoners who Resist Authority ,” http://venezuela-us.org/2011/06/20/venezuela-insists-on-dia-
logue-with-prisoners-who-resist-authorities/
  
2. “Venezuela prison uprising ends after 27 days of violence,” The Guardian, July 14, 2011.
http://www.guardian.co.uk/world/2011/jul/14/venezuela-prison-uprising-violence

3. “Venezuela prison stand-off: El Rodeo inmates moved,” BBC.com, 19 de junio de 2011. http://www.bbc.co.uk/news/world-latin-ameri-
ca-13833033

4.  “Quiaro: Globovisión especuló sobre la situación de El Rodeo los días previos a los hechos,” Correo del Orinoco, 2 de julio de 2011. 
http://www.correodelorinoco.gob.ve/entrevistas/quiaro-globovision-especulo-sobre-situacion-rodeo-dias-previos-a-hechos/
  
5. “Venezuelan Forces Respond to Gang Violence, Disarm Prison,” Venezuelanalysis.com,  24 de Junio de 2011. 
http://venezuelanalysis.com/news/6298
   
6.“Quiaro: Globovisión especuló sobre la situación de El Rodeo los días previos a los hechos,” Correo del Orinoco, 2 de julio de 2011. 
http://www.correodelorinoco.gob.ve/entrevistas/quiaro-globovision-especulo-sobre-situacion-rodeo-dias-previos-a-hechos/

7. “Cameron Orders Two Inquiries Into Hacking Scandal as Former Aide Is Arrested,” The New York Times, 7 de Julio de 2011.  http://
www.nytimes.com/2011/07/09/world/europe/09britain.html?ref=newsoftheworld&pagewanted=print
  
8. “Cameron Orders Two Inquiries Into Hacking Scandal as Former Aide Is Arrested,” The New York Times, 7 de Julio de 2011.  http://
www.nytimes.com/2011/07/09/world/europe/09britain.html?ref=newsoftheworld&pagewanted=print
  
9. “Move to Close Newspaper Is Greeted With Suspicion,” The New York Times. July 7, 2011.http://www.nytimes.com/2011/07/08/world/
europe/08newscorp.html

10. “Chávez is no enemy of free speech,” Christian Science Monitor,  4 de junio 2007. 
http://www.csmonitor.com/2007/0604/p09s01-coop.html
  
11. Convención Americana de Derechos Humanos, Articulo 13, numeral 5.  http://www.oas.org/juridico/spanish/tratados/b-32.html

Sources

For more information, visit our website at venezuela-us.org or write us at prensa@venezuela-us.org 

Follow Us: Twitter.com/VzlaEmbassyUS
Friend Us: Facebook.com/VzlaEmbassyUS


